۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۶۷۲۹۵۶

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۲ بهمن ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۲ بهمن ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۸ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه 2 بهمن ماه ۹۹ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۹۹/۱۱/۰۲

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و هشت هزار تومان، قیمت دلار 23 هزار و 300 تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 10 میلیون و 600 هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم 10 میلیون و 200 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 650 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 600 هزار تومان و سکه گرمی 2 میلیون و 250 هزار  تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک میلیون و هشت هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 323 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 370 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

قیمت  طلا و سکه طرح جدید در روز جاری نسبت به روزکاری قبل با افزایش همراه شده است؛ از جمله دلایل نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی است.

در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 23 هزار و 300 تومان، قیمت یورو 28 هزار و 200 تومان و درهم امارات 6 هزار و 430 تومان اعلام شده است.

در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار  22 هزار و 650 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 22 هزار و 150 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 27 هزار و 400  تومان و قیمت خرید یورو نیز 26 هزار و 900 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

بروز رسانی: پنج‌شنبه 2  بهمن 11:10

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت دلار (صرافی بانکی)

22  هزار و 650

قیمت دلار (بازار آزاد)

23  هزار و 300

قیمت یورو (صرافی بانکی)

27 هزار و 400

قیمت یورو (بازار آزاد)

28 هزار و 200

قیمت درهم

6 هزار و 430

قیمت پوند

31 هزار

بروز رسانی: پنج‌‌شنبه 2 بهمن ساعت 11:10

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت سکه بهارآزادی

  10 میلیون و 200 هزار

قیمت سکه بهارآزادی(طرح جدید)

10  میلیون و 600 هزار

قیمت نیم سکه بهارآزادی

5 میلیون و 650 هزار

قیمت ربع سکه بهارآزادی

3 میلیون و 600 هزار

قیمت سکه گرمی

2 میلیون و 250 هزار

بروز رسانی: ‌‌پنج‌شنبه 2 بهمن ساعت 11:10

نوع

قیمت لحظه (تومان)

گرم طلای 18 عیار

یک میلیون و 8  هزار

گرم طلای 24 عیار

یک میلیون و 323  هزار

مثقال طلا

4 میلیون و 370 هزار

انس طلا(دلار)

1871.6

 

قیمت جهانی نفت امروز ۹۹/۱۱/۰۲

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 19 سنت معادل 0.34 درصد کاهش به 55 دلار و 89 سنت رسید. طی دو جلسه قبلی قیمت نفت به دلیل خوش بینی ناشی از ارائه بسته محرک مالی جدید توسط دولت بایدن شاهد رشد قابل توجهی بود.

قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه مارس امروز با 26 سنت معادل 0.49 درصد رشد به 53 دلار و 24 سنت رسید.

انستیتوی نفت آمریکا گزارش داده که میزان ذخایر نفت خام این کشور در هفته منتهی به 15 ژانویه با 2.6 میلیون بشکه افزایش مواجه بوده است. تحلیلگران شرکت کننده در نظرسنجی رویترز قبلا پیش بینی کرده بودند که ذخایر 1.2 میلیون بشکه کاهش یابد.

استفن اینز تحلیلگر بازار نفت در موسسه آکسی تریدر گفت: «پس از آنکه برآورد شد که میزان ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته شاهد افزایش 2.56 میلیون بشکه ای بوده، به نظر می رسد که قیمت نفت تحت فشار قرار گرفته است.»

اما ذخایر بنزین و میعانات آمریکا کمتر از حد انتظار رشد داشته است. آمارهای رسمی دولت آمریکا در زمینه ذخایر انرژی قرار است فردا منتشر شود.

اینز افزود، محدودیت های کرونایی در زمینه جابجایی و حمل و نقل به چشم انداز کوتاه مدت تقاضای نفت لطمه زده، اما تجار امیدوارند در بلندمدت با توزیع واکسن از حجم محدودیت ها کاسته شود.

وی افزود: «همزمان به نظر می رسد که پیش بینی ها در مورد تقاضای نفت چین در کوتاه مدت بالاتر از حد واقعی است و با توجه به محدودیت های قرنطینه ای در این کشور در آستانه سال نوی چینی، احتمالا این پیش بینی ها اصلاح خواهد شد.»

 

بازیِ استعفا در بورس

"بورس"؛ شاید این واژه این روزها بیش از سهام عدالت و رایانه برای مردم آشنا و همه‌گیر شده است؛ دلیلش هم مشخص است، رشد هیجانی بورس و از همه مهمتر کلید واژه "مردم سرمایه خود را به بورس بسپارند" که توسط رئیس جمهور چند روز مانده به سقوط بورس به تهییج بیشتر مردم در بورس انجامید.

جدای از چرایی صعود رویایی و در مقابل سقوط شدید شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها که خیلی‌ها بویژه مردم عادی را زمین‌گیر کرد، این روزها حواشی بورس وارد فاز جدید یا بهتر بگوییم بازی جدیدی شده است؛ رئیس جمهور از ارز 15 هزار تومانی سخن می‌گوید، بورس به سمت روند کاهشی پیش می‌رود، مردم زیان‌دیده با این اظهار نظر نمک بر روی زخمشان پاشیده می‌شود، سهامداران متضرر جلوی شرکت بورس اعتراضات شدیدی می‌کنند، نمایندگان مجلس هم به جمع معترضین به شرایط بورس می‌پیوندند، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس به مجلس احضار می‌شوند، 102 نماینده مجلس هم نامه امضا می‌کنند برای استیضاح وزیر اقتصاد!

با وجود همه این حواشی اما روز گذشته و با بالا گرفتن اعتراضات نسبت به عملکرد وزیر اقتصاد، پس از زمان قانونی معاملاتی خبر و متن استعفای حسن قالیباف اصل از ریاست سازمان بورس اوراق بهادار منتشر، تکذیب و بعد تایید شد.

امروز هم وزارت اقتصاد تایید یا رد این استعفا را به دو هفته آینده موکول کرد و سرانجام ساعاتی پیش استعفای حسن قالیباف اصل مورد تایید قرار گرفت تا طی کمتر از یکسال گذشته، دو استعفا در بالاترین رکن بازار سرمایه کشور به ثبت برسد.

به باور برخی کارشناسان مشکلات بورس از زمانی آغاز گردید که دادن کد معاملاتی به مردم عادی تنها با ارائه کد ملی آغاز شد، نقدینگی زیادی به سمت بورس آمد، مدیریت در پاسخ به عطش تقاضا در خرید سهام بی‌معنا شد، مردم به حضور در بورس تهییج شدند، هر مقام دولتی در خصوص بورس اظهار نظر کرد، قوانین و مقرارت شبانه در بورس جاری و ساری شد و ... .

این در حالی است که برخی از کارشناسان نیز معتقدند برکناری و یا استعفای حسن قالیباف اصل از ریاست سازمان بورس نیز در راستای خروج از تنگنای فشار افکار عمومی بوده و همه می‌دانند که تغییر رئیس این سازمان دردی از دردهای بورس دوا نمی‌کند.

 

قیمت خوراکی‌‎ها دی ماه امسال ۶۰ درصد بیشتر شد

نرخ تورم نقطه‌ای در دی ماه ١٣٩٩ به عدد ٤٦,٢ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٤٦.٢ درصد بیشتر از دی ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده ­اند. نرخ تورم نقطه‌ای دی ماه ١٣٩٩ در مقایسه با ماه قبل ١,٤ واحد درصد افزایش یافته است.

نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنیها و دخانیات» با افزایش ٢ واحد درصدی به ٥٩.٩ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با افزایش ١.٢ واحد درصدی به ٣٩.٩ درصد رسیده است. این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٤٥,٥ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ١,٣ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٤٩,٨ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١,٨ واحد درصد افزایش داشته است.

کاهش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد. نرخ تورم ماهانه دی ١٣٩٩ به ١,٨ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، 0.٢ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب 0.٩ درصد و ٢.٣ درصد بوده است. این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ١,٩ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل، بدون تغییراست. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ١.٧ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١ واحد درصد کاهش داشته است.

در جدول زیر شاخص کل (cpi)،‌شاخص  خوراکیها و کالاهای غیر خوراکی به تفکیک کل کشور، خانوار شهر و روستایی قابل مشاهده است.

افزایش نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

بر اساس اعلام مرکز امار ایران، نرخ تورم سالانه دی ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به ٣٢,٢ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١,٧ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. هم‌چنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ٣٢,٢ درصد و ٣٢.٥ درصد می‌باشد که برای خانوارهای شهری ١,٧ واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ٢ واحد درصد افزایش داشته است. تغییرات قیمت ها در ماه جاری در گروه عمده « خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «شیر، پنیر و تخم مرغ» (تخم مرغ، پنیر پاستوریزه)، گروه « روغن‌ها و چربی‌ها» (روغن نباتی جامد، کره پاستوریزه، روغن مایع) و گروه « میوه و خشکبار » (موز، انار) می‌باشد. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات»، گروه « مبلمان و لوازم خانگی» (انواع شوینده، بخاری گازی)، گروه «تفریح و فرهنگ» (گل طبیعی، لوازم تحریر)،« پوشاک و کفش» بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. همچنین گروه‌‌های «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» (مرغ ماشینی) و «گروه سبزیجات» (گوجه فرنگی، فلفل دلمه، کاهو) نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته است. درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک های هزینه‌ای کل کشور در ماه جاری دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در دی ماه ١٣٩٩ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٢٩,٨ درصد برای دهک اول تا ٣٩.٣ درصد برای دهک دهم است.

 

سقف حقوق ۳۳ میلیون تومان شد

در لایحه بودجه 1400 که از سوی دولت به مجلس ارائه شد افزایش 25 درصدی حقوق به صورت ثابت برای تمامی کارمندان دولت لحاظ شده بود. این موضع با انتقاد کارشناسان و برخی نمایندگان مجلس نیز مواجه شد. این گروه از منتقدان تاکید داشتند که مدل افزایش درصد ثابت حقوق برای تمامی کارمندان دولت عادلانه نیست. به عنوان مثال احسان خاندوزی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با ارائه یک مثال به این موضوع اشاره کرده بود. به گفته خاندوزی با افزایش 25 درصدی حقوق برای تمامی کارمندان فردی که 4 میلیون دریافتی دارد سال آینده یک میلیون افزایش حقوق دارد و فردی که 40 میلیون دریافتی دارد با افزایش 10 میلیون تومانی حقوق مواجه خواهد شد که این روش عادلانه نیست.

در نهایت کمیسیون تلفیق در این خصوص رای گیری کرد و مدل پیشنهادی دولت یعنی افزایش 25 درصدی حقوق را تصویب کرد. بر اساس لایحه دولت 208 هزار میلیارد تومان برای جبران خدمات کارکنان دولت لحاظ شده است.

اما یکی از چالشهای بودجه 1400 موضوع نجومی بگیران است. چندی قبل عادل آذر رئیس سابق دیوان محاسبات کشور از حقوق‌های نجومی مدیران در سال آینده خبر داد و گفت: «بدون تردید در بودجه 1400 حقوق‌های حدود 60 میلیون تومان خواهیم داشت. این پرداختی قانونی است و بر اساس قانون پرداخت می‌شود.»

بر همین اساس یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1400 مجلس گفت: کمیته مصارف و دستمزد این کمیسیون در حال بررسی پیشنهادات نمایندگان در مورد جلوگیری از پرداخت حقوق‌های نجومی است تا در نهایت یک بسته جامع پیشنهادی در این مورد برای تصویب ارائه کند.

گفتنی است، شورای حقوق و دستمزد در دولت مصوب کرده بود که سقف پرداختی حقوق‌ حداکثری 21 برابر حداقل حقوق یک کارمند باشد که میزان آن 47 میلیون و 800 هزار تومان می‌شود.

در نهایت این هشدارها در خصوص شکل گیری طیف جدیدی از نجومی بگیران در سال آتی نتیجه داد و حاجی دلیگانی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 1400 با اشاره به مصوبات جلسه شب گذشته این کمیسیون گفت: اعضای کمیسیون مصوب کردند که سقف پرداختی حداکثری حقوق در دولت برای سال آینده 33 میلیون تومان باشد.

 براساس مصوبه کمیسیون تلفیق چنانچه دولت در سال آینده اقدام به ثبت حقوق مدیران در این سامانه نکند هرگونه برداشت از بیت‌المال برای پرداخت حقوق مدیران جرم محسوب می‌شود.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات